בלוג

קבלת דבר במרמה

קבלת דבר במרמה, כפי שמוגדרת בסעיף 415 של חוק העונשין בישראל, היא עבירה חמורה בכל קנה מידה. למרות שהציבור הישראלי נחשף לה מדי פעם – למשל, דרך האישומים שהוטלו על ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט ואשת ראש הממשלה הנוכחי, שרה נתניהו – רבים עדיין לא יודעים בדיוק במה מדובר ומהן ההשלכות של העבירה. 

המאמר הבא יעשה לכם קצת סדר בבלאגן, יציג בפניכם את העבירות השונות העונות להגדרה הזו ויעניק לכם כמה טיפים מועילים להתנהלות בשדה המשחק המשפטי הנפיץ כל כך. 

מהי קבלת דבר במרמה?

קבלת דבר במרמה ברמה הכללית היא כל מקרה שבו אדם טוען טענת שקר, אשר בגינה זוכה לטובת הנאה כלשהי. החוק הישראלי מגדיר את "דבר" כ"מקרקעין, מיטלטלין, זכות וטובת הנאה", ואת "מראה" כ"טענת עובדה בעניין שבעבר, בהווה או בעתיד, הנטענת בכתב, בעל פה או בהתנהגות, ואשר הטוען אותה יודע שאינה אמת או שאינו מאמין שהיא אמת". 

בפועל, במקרה שבו אדם מקבל דבר מה במרמה הוא משתמש בטענה שקרית, שידוע לה שהוא שקרית, על מנת להפיק רווח מסוים (חפץ, תפקיד, מענק כספי וכן הלאה). למרות ששקר כשלעצמו אינו נחשב לעבירה פלילית, מקרה בו השקר משמש לפגיעה ברכוש האחר נעשה לעבירה אסורה על פי החוק. יש לציין שבדין הנוכחי בישראל, גם התחזות לאדם אחר או לבעל תפקיד מקצועי כלשהו עשויה להיות מוגדרת כמעשה מרמה.

החוק הישראלי דורש הוכחת קשר בין המרמה לבין הרווח, כלומר, שהמרמה מהווה הגורם המרכזי לכך שהאדם קיבל את אותו רווח ושככל הנראה הוא לא היה מקבל אותו אלמלא אותו מעשה מרמה. בפועל יש צורך לבחון היטב את יסודות האשמה, את הקשר הסיבתי בינה לבין המרמה. בנוסף חשוב לאמוד את הרווח שהאדם קיבל בפועל, כאשר ככל שמדובר ברווח גדול יותר כך ייתכן שהעבירה תיחשב לחמורה יותר.

מהם העונשים הצפויים?

העונש בגין קבלת דבר במרמה משתנה בהתאם לנסיבות הספציפיות של המקרה, והוא עשוי להיות גבוה במיוחד: בין שלוש לחמש שנות מאסר. העונשים הקשים יותר שמורים למקרים המוגדרים כבעלי נסיבות מחמירות, דוגמת עבירות בסדר גודל משמעותי, שילוב של יותר מעבירת מרמה אחת (למשל התחזות לאדם אחר עם הונאת האחר) וכן נאשמים אשר השתמשו במעמד שלהם או במשלח ידם על מנת לקבל את אותו רווח. העונש בגין ביצוע עבירות של קבלת דבר במרמה הינה 3 עד 5 שנות מאסר.

לייעוץ מול עורך דין פלילי חייגו:072-3306718

צרו קשר
אנחנו כאן בשבילכם

אני עומד לרשותכם 7 ימים בשבוע, 24 שעות ביממה. אשמח לענות על כל שאלה, לתמוך, ללוות ולהסיר מכם טרדות ודאגות. אעשה את כל הדרוש על מנת לעמוד בציפיותיכם, ובטוחני כי נבצע את הליווי והייצוג ברמה הגבוהה ביותר, לשביעות רצונכם. הינכם בידיים טובות ומקצועיות! השאירו פרטים ואחזור בהקדם.