בלוג

עבירות מחשב ואינטרנט

מחשבים ואינטרנט הפכו לצורת ההתנהלות המרכזית בעולם שלנו כיום. אלו הן הפלטפורמות בהן רבים מאיתנו עובדים, לומדים, רוכשים, מנהלים קשרים חברתיים ומבצעים אינספור פעולות סביב השעון.

יחד עם התפתחות הטכנולוגיות והרחבת השימוש במחשב, חלה גם עלייה במגוון המעשים הפליליים בתחומי הסייבר והמחשוב. למעשה, כל ביצוע עבירות באמצעות המדיה – מחשב ואינטרנט – באופן ישיר או עדיף, נחשב לעבירות מחשב. זהו תחום דינמי, רחב וגם מורכב מאוד.

הסוגים העיקריים של עבירות מחשב ואינטרנט

מעניין לציין שהתשתית המשפטית הראשונית של עבירות מחשב ואינטרנט נעוצה בחוק המחשבים משנת 1995, שהגדיר בין השאר את ההתנהגויות האסורות הרלוונטיות לשימוש במחשבים. חלק מהסעיפים המרכזיים בחוק עדיין רלוונטיים, אבל הוא עבר מטבע הדברים עדכונים מתבקשים. עם השנים חלו שינויים בחוק, נכנסו לתמונה תקדימים משפטיים והחל להיעשות שימוש בטכנולוגיות ובפלטפורמות בעלות כללי משחק חדשים, למשל הרשתות החברתיות.

את עבירות המחשב ניתן לחלק לשתי קבוצות עיקריות. הראשונה שבהן מאגדת בתוכה פעולות שנועדו לשבש את פעילות המחשבים של אדם, עסק או ארגון מסוימים ולפגוע בהם. אלה הן למעשה עבירות אותן מבצעים כנגד מחשב או כנגד תכנים הנמצאים בתוכו, כשתחת הקטגוריה הזו ניתן למנות פעולות דוגמת פריצה למחשבים (לרבות חדירה לחומר מחשב על מנת לבצע עבירה), הפצת וירוסים ופעולות תוקפניות אחרות לשיבוש פעילותם של מחשב או רשת מחשבים, גניבת פרטי אשראי וכן הלאה.

הקבוצה המרכזית השנייה היא עבירות פליליות לכל דבר ועניין – למשל הפצת חומרי תועבה, הטרדות מיניות, הלבנת הון, הימורים ועוד – הנעשות בדרך טכנולוגית. אם בעבר נכללו תחת הקטגוריה הזו בעיקר פעולות הנעשות דרך המחשבים, כיום הטלפונים הסלולריים והטאבלטים נכללים אף הם בתוך הקטגוריה הזו.

העונשים: משמעותיים באופן יחסי

אחד ההיבטים הייחודיים של עבירות מחשב ואינטרנט נוגע לכך שרבות מהן עלול לעשות כל אדם באשר הוא. חלק מהעבירות לא דורשות כישורים טכניים, ואחרות ניתן לבצע בכמה לחיצות כפתור. למעשה, בשנים האחרונות היו מקרים בהם פוסט קצר, או אפילו שיתוף של פוסט, העלו שאלה האם מדובר כאן בלשון הרע או בהוצאת דיבה. לאחרונה גם נתקלנו בפסיקה תקדימית של בית המשפט העליון, על כך שחוק לשון הרע בהחלט עשוי להתקיים גם על שיתופים ברשתות חברתיות שונות.

בכל מקרה, אפשר לראות שהמגמה בשנים האחרונות בלא מעט מקרים היא להחמיר בעונשים. למרות שיש בציבור אנשים המתייחסים לחלק מעבירות המחשב והאינטרנט בקלות רוח, בין השאר עקב פשטות הביצוע שלהן והעובדה שלא תמיד מבחינים בנזק הנגרם בצורה ישירה, בפועל ניתן לקבל עונשים כבדים על עבירות מהסוג הזה: החל מקנס כספי משמעותי ועד למאסר בן כמה שנים.

למה חשוב לפנות לעורך דין?

השכיחות הגבוהה של עבירות מחשב ואינטרנט הביאה להגדלה משמעותית של מספר עורכי הדין המספקים פתרונות משפטיים בתחום, חלקם מתמקדים אך ורק בו. בהרבה מאוד מקרים הגבולות בין עבירות מחשבים ואינטרנט לבין הדין הפלילי נעשים מטושטשים, ולכן ניתן לפנות למשרד העוסק במשפט פלילי – בהנחה שחלק מרכזי בתחום הפעליות שלו הוא אותן עבירות נפוצות.

הסיבה לכך פשוטה: כדי להעניק ייצוג משפטי הולם בתחום החיוני הזה, חשוב שעורך הדין יכיר את התחום על בוריו, יבין לעומק את כל הסעיפים ובעיקר יהיה מעורה בתקדימים המשפטיים, הצצים בו חדשות לבקרים. כשעבירות מחשב ואינטרנט מרכיבות את עיקר פעילות המשרד, או לפחות חלק גדול ממנה, סבירות גדולה שהשירות יהיה מקצועי יותר – מה שמגדיל את אחוזי ההצלחה של הלקוחות הפונים למשרד.

לייעוץ מול עורך דין פלילי חייגו: 072-3306718 

צרו קשר
אנחנו כאן בשבילכם

אני עומד לרשותכם 7 ימים בשבוע, 24 שעות ביממה. אשמח לענות על כל שאלה, לתמוך, ללוות ולהסיר מכם טרדות ודאגות. אעשה את כל הדרוש על מנת לעמוד בציפיותיכם, ובטוחני כי נבצע את הליווי והייצוג ברמה הגבוהה ביותר, לשביעות רצונכם. הינכם בידיים טובות ומקצועיות! השאירו פרטים ואחזור בהקדם.