בלוג

גניבת כרטיס אשראי

עם השנים החלה תופעת ההונאה בכרטיסי אשראי לתפוס תאוצה. להבדיל מעבירות גניבה אחרות, כמו למשל: גניבת רכבים, פריצה לבתים, השחתת רכוש וכדומה, גניבה באמצעות כרטיסי חיוב מוגדרת על ידי המחוקק כעבירת הונאה, ללא התייחסות להיקף הרכוש שנגזל ולחומרתה.

אם כך כיצד מתבצעות עבירות כרטיסי אשראי? וגניבת כרטיס האשראי? ומהו העונש הקבוע בחוק? עו"ד פלילי שלומי ביזק עונה על כל השאלות.

הונאות כרטיסי אשראי יכולות להתבצע בשלל דרכים יצירתיות ומגוונות, אלה הנפוצות:

רכישות בכרטיסי אשראי גנובים / אבודים: זו השיטה הנפוצה ביותר – לאחר שהכרטיס אבד או נגנב קיים חלון זמן שמבצע ההונאה מנצל אותו עד שיגלה זאת בעל הכרטיס ו/או חברת  האשראי .


מסמך חסר: ביצוע הזמנות טלפוניות או אינטרנטיות בפרטי משתמש שנגנבו לכתובת פיקטיבית. בדרך כלל מבקשים להשאיר את המוצר מחוץ לדלת (מבלי להציג תעודת זהות).


העתקת נתונים מהפס המגנטי: כאשר בזמן ביצוע עסקה – במסעדה למשל, יכול המלצר שלקח את כרטיס האשראי להעבירו במכשיר קטן הנקרא "שפתיים", להעתיק את נתוני הכרטיס ולשכפל אותו.

ומה העונש בגין ביצוע עבירת גניבת כרטיס אשראי?

בשונה מעבירות גניבה רגילות, גניבת כרטיס אשראי נחשבת כהונאה ובלי קשר להיקפה או חומרתה החוק מתייחס אליה בנוקשות. חוק כרטיסי החיוב קובע טווח הנע בין שלוש שנות מאסר לחמש שנות מאסר בנסיבות מחמירות.

סעיף ‎16(א): הנוטל או המחזיק כרטיס חיוב שלא בהסכמת לקוח, בכוונה להשתמש בו או לאפשר לאחר להשתמש בו, דינו – מאסר שלוש שנים. 

סעיף 17:המשתמש בכרטיס חיוב או ברכיב ממרכיביו, בכוונה להונות, דינו – מאסר שלוש שנים, ואם נעברה העבירה בנסיבות מחמירות, דינו – מאסר חמש שנים.

סעיף ‎18: המחזיק בחומר או במכשיר המיועד לייצור כרטיס חיוב של מנפיק או להדפסה, למחיקה, להוספת נתונים או לעריכת שינויים על-גבי כרטיס חיוב של המנפיק, והכול ללא הסכמת אותו מנפיק, דינו – מאסר שלוש שנים. חוק כרטיסי אשראי מצטרף לסעיפים ה"רגילים" בחוק העונשין, כקבלת דבר במרמה (‎415) וזיוף (‎418). העונשים המוטלים בבתי-המשפט על עברייני כרטיסי חיוב, למעט יוצאי דופן, קלים עד כדי גיחוך, כשאר העונשים המוטלים על עברייני רכוש בכלל ועל עברייני מירמה בפרט.

שימו לב: במידה ונתפסת או אפילו רק נחקרת בעבירת זיוף כרטיס אשראי, סביר להניח שאתה מסומן לכל החיים וכל עבירה דומה שתתבצע עלולה להפנות את האצבע המאשימה אליך, גם אם שינית את דרכך. הסיבה לכך נעוצה בכך שמבצעי הונאות אלו שנתפסו בישראל הם מיעוט באופן יחסי לשאר העבירות.
לכן, במידה ועבירה כזו יוחסה אליך במישרין או בעקיפין חשוב מאוד שהתהליך המשפטי יטופל כראוי וימנע הרבה עוגמת נפש בהמשך.

צרו קשר
אנחנו כאן בשבילכם

אני עומד לרשותכם 7 ימים בשבוע, 24 שעות ביממה. אשמח לענות על כל שאלה, לתמוך, ללוות ולהסיר מכם טרדות ודאגות. אעשה את כל הדרוש על מנת לעמוד בציפיותיכם, ובטוחני כי נבצע את הליווי והייצוג ברמה הגבוהה ביותר, לשביעות רצונכם. הינכם בידיים טובות ומקצועיות! השאירו פרטים ואחזור בהקדם.