בלוג

קבלת דבר במרמה

קבלת דבר במרמה היא עבירה פלילית, אשר מוגדרת בחוק העונשין תחת ס'415. חוק העונשין קובע כי העונש על קבלת דבר במרמה הוא עד שלוש שנות מאסר, על קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות העונש יכול להגיע לכדי חמש שנות מאסר. עבירה זו נחשבת לרוב עבירת צווארון לבן. 

הערך המוגן בבסיס העבירה הוא חופש הרצון, חופש הפעולה והבחירה של המרומה. תוצאות העבירה יכולות להביא לפגיעה קשה בציבור. 

ס'415 עבירת קבלת דבר במרמה:" המקבל דבר במרמה, דינו- מאסר שלוש שנים, ואם נעברה העבירה בנסיבות מחמירות, דינו- מאסר חמש שנים". 

ההגדרה למרמה קבועה בס'414 לחוק העונשין:" טענת עובדה בענין שבעבר, בהווה או בעתיד, הנטענת בכתב, בעל פה או בהתנהגות, ואשר הטוען אותה יודע שאינה אמת או שאינו מאמין שהיא אמת; ו"לרמות" – להביא אדם במרמה לידי מעשה או מחדל". 

מה יכול להיחשב מרמה? 

מרמה אקטיבית- טענת טענה תוך ידיעה שהיא אינה האמת, התחזות או כל סוג של שקר שנועד על מנת להדיח את קורבן העבירה לתת את אותו דבר.

מרמה פסיבית- הימנעות מחשיפת עובדות על מנת לקבל במרמה דבר מה. כך למשל, חוזה שנחתם להעברת בעלות על הבית ובו אחד מהסעיפים קובע שהמקבלים את הנכס ישתמשו בו לצורך מסוים, משרדים. לאחר חתימת החוזה מקבלי הבית נחשפים למידע שמונע מהם להשתמש בבית לצרכים שקבעו. 

מה נחשב קבלת דבר במרמה? 

החוק מתייחס הן לדברים חומריים והן לדברים שאינם חומריים. החוק למעשה מגן על זכות בסיסית של אזרח, והיא הזכות לבחירה חופשית. החוק יוצא מנקודת הנחה כי כאשר אדם מרומה, הזכות שלו לבחירה חופשית נפגעת משום שלו היה יודע את מלוא העובדות בנוגע להתקשרות הוא לא היה בוחר לפועל ולתת למרמה את אותו דבר. 

יסודות עבירת המרמה- 

היסוד העובדתי-

"המקבל"- קבלת דבר מאחר באמצעות טענה כוזבת. הרכיב ההתנהגותי בעבירה מורכב משניים: הצגת טענה כוזבת וקבלת הדבר מכוח אותה טענה. 

"דבר"- הדבר אינו מצטמצם לתחום הרכושי- כלכלי וחל על קבלת כל דבר אשר למקבל הוא בגדר הישג או יתרון ואילו למי שנתן את הדבר בעקבות המרמה הינו נזק או הפסד. 

"במרמה"- המרמה מבטאת את הטענה הכוזבת שבאמצעותה מושג הדבר על ידי הרמאי. הרכיב ההתנהגותי כאמור הוא יצירת מצב כוזב.

עבירת הקבלה במרמה הינה עבירה תוצאתית המחייבת קיומו של קשר סיבתי בין ההתנהגות לבין התוצאה שהינה קבלת הדבר. 

היסוד הנפשי-

המושג "במרמה" מבטא בו זמנית את היסוד הפיזי וגם את היסוד הנפשי. על משמעות היסוד הנפשי עמדה השופטת כהן בעניין לאומי ושות' בנק להשקעות:" אי אמון באמיתות הטענה, המלווה את הצגת הטענה הכוזבת. 

עבירת המרמה מחייבת כי המציג יהיה מודע לאפשרות התרחשות התוצאה המזיקה כפועל יוצא מן המצג. קרי, נדרשת מודעות לרכיב תוצאתי ולרכיב הסיבתיות. 

דוגמאות מהפסיקה: 

אישום בגין קבלת דבר במרמה בשל חוסר יכולת להאשים בגין עבירה אחרת- 

בת"פ 2741/03 מדינת ישראל נ' סער, הורשע מנכ"ל אגודת העיתונאים לשעבר בעבירה. הוא ניהל באמצעות האינטרנט שיחות עם נערה בת 15 וחצי תוך כדי התחזות לנער בן 17. למעשה, באותה תקופה הוא היה כבן 65. במהלך השיחות השניים פיתחו מערכת יחסים והליטו להיפגש כאשר הנערה תגיע לגיל 16. זמן קצר לפני הפגישה, הנאשם גילה לנערה כי הוא בוגר מכפי הנטען, אך לא חשף את גילו האמיתי. הם נפגשו וקיימו יחסי מין. נגד המנכ"ל הוגש כתב אישום בגין קבלת דבר במרמה, משום שקיום יחסי מין עם נערה מעל גיל 16 לא מהווה עבירה פלילית. 

אישום בגין קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות- 

 בע"פ 2597/04 אריה רויטמן נ' מדינת ישראל, היה מדובר על מקרה בו עורך דין ייסד שורת ארגונים על מנת להעביר כספים מרוסיה. הוא היה אמור לסייע לעולים חדשים להוציא כספים שהופקדו ברוסיה, ולכן יצר מצג לפיו הוא עוזר להם באמצעות קבלת הלוואה מטעמם. בשלב מסוים, הוא החל בהוצאת כספים מרוסיה והשקיע אותם במקומות שונים על דעת עצמו. עורך הדין גלגל סכומי עתק ולבסוף, לא הצליח להחזיר את הכספים הללו. התוצאה הייתה שאותם אנשים אשר סמכו עליו, נותרו ללא פרוטה. בית המשפט פסק כי הנסיבות המחמירות במקרה זה היו שיטתיות הפעולות, התחכום, התכנון, משך הזמן והתוצאה הקשה של המעשים.

העונש על קבלת דבר במרמה- 

העונש על קבלת דבר במרמה ס'415 הוא 3 שנות מאסר בפועל, אך אם עבירה זו מתווספת לעוד עבירות או שמצוין בכתב האישום שהיא בוצעה בנסיבות מחמירות, היא הופכת לפשע שדינו 5 שנות מאסר בפועל. עם זאת, ייתכן שיהיו למבצע העבירה נסיבות מקלות כמו מצב משפחתי, מצב רפואי, עבר פלילי נקי, גיל. 

אין באמור לשמש כייעוץ משפטי שכן כל מקרה נבחן לגופו. אתם או יקירכם הסתבך עם החוק?

היוועצות עם עורך דין פלילי מנוסה בשלב מקדמי יכולה לעשות את ההבדל בין חקירה "רגילה" שבסופה התיק ייסגר בלא כלום, ובין "הפללה עצמית" שתוביל למעצר במקרה הטוב, ובמקרה החמור יותר – לכתב אישום. אם גם אתם אדונים לגורלכם – פנו אלינו עכשיו או השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם האפשרי. נשמח ללוותכם, לייצג להכווין ולפתור את הסוגייה המשפטית על הצד הטוב ביותר. בטוחני כי נבצע את הליווי והייצוג ברמה הגבוהה ביותר, ולשביעות רצונכם.

הנה הטלפון הישיר שלי:050-7719770 , התקשרו עכשיו ללא דיחוי, או שילחו הודעה בכל שעה: WhatsApp, אנו כאן בשבילכם. 

ראו עוד: אודות המשרד | שירותי המשרד | ההליך הפלילי | משרדנו בתקשורת | שאלות ותשובות | בלוג פלילי | המלצות | צור קשר  

צרו קשר
אנחנו כאן בשבילכם

אני עומד לרשותכם 7 ימים בשבוע, 24 שעות ביממה. אשמח לענות על כל שאלה, לתמוך, ללוות ולהסיר מכם טרדות ודאגות. אעשה את כל הדרוש על מנת לעמוד בציפיותיכם, ובטוחני כי נבצע את הליווי והייצוג ברמה הגבוהה ביותר, לשביעות רצונכם. הינכם בידיים טובות ומקצועיות! השאירו פרטים ואחזור בהקדם.