בלוג

עבירת זיוף מסמך

עבירות זיוף מבוססות על מודעות וכוונה ליצור בידי צד ג' מצג והסתמכות, ברמאות והטעיה, על עובדה שקרית כלשהי הנוגעות לאיזשהו פרט הקשור ב"מסמך", מכל סוג שהוא, עליו אותו צד ג' מסתמך. 

עבירות זיוף נמצאות בפרק י"א בחוק העונשין, שכותרתו פגיעות ברכוש, ובאופן פרטני תחת סימן ו' הדן בעבירות מרמה, סחיטה ועושק. להלן לשון סעיף 418 לחוק העונשין:" מזייף מסמך, דינו – מאסר שנה; זייף מסמך בכוונה לקבל באמצעותו דבר, דינו – מאסר שלוש שנים; ואם נעברה העבירה בנסיבות מחמירות, דינו – מאסר חמש שנים." 

ס'414 לחוק העונשין מגדיר מהו "מסמך" ומהו "זיוף": 

"מסמך"- תעודה שבכתב, וכל אמצעי אחר, בין בכתב ובין בצורה אחת, העשוי לשמש ראיה. 

"זיוף"- אחת מאלה:

1.עשיית מסמך הנחזה להיות את אשר איננו, והוא עשוי להטעות. 

2. שינוי מסמך- לרבות הוספת פרט או השמטת פרט- בכוונה לרמות, או ללא סמכות כדין ובאופן הנחזה כאילו נעשה השינוי בסמכות כדין. 

3. חתימת מסמך בשם פלוני ללא סמכות כדין, או בשם מדומה, באופן העשוי להיחזות כאילו נחתם המסמך בידי פלוני. 

קיימים שלושה סוגים של עבירות זיוף- 

הסוג הראשון הוא הכנת מסמך "מתחזה" ומטעה שנערך רק למטרת השגה או קידום ענייניו הבלתי חוקיים של מבצע העבירה. הסוג השני הוא שינוי מסמכים שלא כדין במטרה לרמות מבלי שניתנה סמכות לכך. בדרך כלל שינוי המסמכים יכלול שינוי של סכום כספי, תאריך, זהות ושם. הסוג השלישי הוא חתימת מסמך בשם אדם אחר או בשם דומה, מבלי שניתנה רשות לכך או סמכות. 

זיוף מסמכים נפוצים- 

צוואה- אחד הזיופים הנפוצים ביותר, במצבים שבהם אנשים מנסים לשנות צוואה אם הם אינם מרוצים מהכתוב בה. 

מסמכים רפואיים- מצבים שבהם אנשים מנסים לשנות את המסמכים הרפואיים כדי להראות שהם חולים על מנת לקבל קצבאות וסיוע כלכלי, ויש אחרים שיראו שהם בריאים גם אם הם לא, כדי לעמוד בתנאים מסוימים. 

תעודת זהות- הכי נפוץ לזייף גיל בתעודה מזהה. 

זיופים לימודיים- אנשים רבים נוטים לזייף ציונים בשביל להתקבל למוסד להשכלה גבוהה או לעבודה כלשהי, יש כאלו שמזייפים אישור לימודים כדי לקבל טובות הנאה. 

גילוי זיוף מסמכים- 

במצב שבו נתקלתם במסמך מסוג כלשהו ועולה אצלכם חשד כי הוא עלול להיות מזויף, מומלץ מאוד לבדוק זאת ישר כדי שלא תואשמו במקרה בו חשדכם מוצדק. לדוגמא, במצב שבו קיבלתם מסמך ואתם חושדים שהוא מזויף אפשר לבדוק זאת באמצעות גרפולוגיה משפטית. בנוסף, גם שטרות כסף נחשבים בתוך זיוף מסמכים. במצב הזה, לא תיזקקו לגוף חיצוני, ומומלץ לבדוק כל שטר לפני שמקבלים את אותם סימנים מוסכמים שניתן למצוא באינטרנט. 

סוגי עבירות זיוף מסמכים- 

זיוף חתימות על מסמכים מקוריים- עבירה זו עניינה זיוף של חתימה/ חותמת המופיעה במסמך מקור קיים. כמו למשל זיוף חתימה\ חותמת על אישור רפואי, זיוף חתימות על חוזים. ברוב המקרים זיוף מהסוג הזה יבוצע כאשר לאדם יש צורך לאשר מסמך ללא ידיעת הגורם הרשמי שאמור לחתום עליו הלכה למעשה, בין אם לשם עשיית רווח כספי ובין אם לשם השגת תועלת אישית מסוג אחר. 

זיוף מסמכים קיימים- עבירה בו קשורה לשינוי של פרטים או נתונים אשר מהווים חלק ממסמכים שכבר נוצרו. למשל, שינוי של הנוסח של התכנים המופיעים, שינוי תאריכים, שינוי שמות, שינוי סכומים. 

זיוף מסמכים בשלמותם- פירושה של עבירה זו היא יצירת מסמכים אשר לא היו קיימים לפני כן, וייתכן אף כי פוברקו בהרשאת מסמכי מקור דומים. במסגרת עבירה זו עשוי להיות שימוש בסמלים מסחריים של חברות בניגוד לדין, העתקה של ניסוחים ממסמכים קיימים, העתקת חותמות. 

מה העונש הקבוע בחוק בגין עבירת זיוף מסמכים? 

זיוף חתימות או חותמות במסמכי מקור- אדם אשר הורשע בזיוף עומד בפני עונש מאסר של עד שנת מאסר. ככל שיעלה בידי בית המשפט להוכיח כי עבירת הזיוף התבצעה לשם קבלת דבר במרמה, עשוי העונש להחמיר אף לרמה של מאסר בת 3 שנים. 

זיוף מסמכים קיימים- עונש מאסר של עד שנה. עם זאת, ככל שיעלה בידי בית השפט להוכיח כי העבירה נעשתה למטרת קבלה דבר במרמה, העונש עלול להחמיר אפילו לרמה של תקופת מאסר בת 3 שנים. 

זיוף מסמכים בשלמותם- אדם שהורשע בעבירה זו עומד בפני עונש מאסר של 5 שנים, ואפילו 7 שנות מאסר אם מדובר במקרה של הרשעה בעבירות זיוף בנסיבות מחמירות. 

אין באמור לשמש כייעוץ משפטי שכן כל מקרה נבחן לגופו. אתם או יקירכם הסתבך עם החוק?

היוועצות עם עורך דין פלילי מנוסה בשלב מקדמי יכולה לעשות את ההבדל בין חקירה "רגילה" שבסופה התיק ייסגר בלא כלום, ובין "הפללה עצמית" שתוביל למעצר במקרה הטוב, ובמקרה החמור יותר – לכתב אישום. אם גם אתם אדונים לגורלכם – פנו אלינו עכשיו או השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם האפשרי. נשמח ללוותכם, לייצג להכווין ולפתור את הסוגייה המשפטית על הצד הטוב ביותר. בטוחני כי נבצע את הליווי והייצוג ברמה הגבוהה ביותר, ולשביעות רצונכם.

הנה הטלפון הישיר שלי:050-7719770 , התקשרו עכשיו ללא דיחוי, או שילחו הודעה בכל שעה: WhatsApp, אנו כאן בשבילכם. 

ראו עוד: אודות המשרד | שירותי המשרד | ההליך הפלילי | משרדנו בתקשורת | שאלות ותשובות | בלוג פלילי | המלצות | צור קשר  

צרו קשר
אנחנו כאן בשבילכם

אני עומד לרשותכם 7 ימים בשבוע, 24 שעות ביממה. אשמח לענות על כל שאלה, לתמוך, ללוות ולהסיר מכם טרדות ודאגות. אעשה את כל הדרוש על מנת לעמוד בציפיותיכם, ובטוחני כי נבצע את הליווי והייצוג ברמה הגבוהה ביותר, לשביעות רצונכם. הינכם בידיים טובות ומקצועיות! השאירו פרטים ואחזור בהקדם.