בלוג

עבירות אלימות במשפחה

אלימות במשפחה היא נושא טעון ומורכב מכל הבחינות. כפי שניתן להסיק, מדובר כאן בעבירות אלימות על סוגיהן המתרחשות בתוך התא המשפחתי וקשורה לרוב ליחסים הנרקמים בתוך המשפחה. זו יכולה להיות אלימות בין בני זוג, אלימות של ההורים כלפי ילדיהם או אלימות של בני משפחה רחוקים יותר, אולם השורה התחתונה דומה: אלימות מהסוג הזה מחייבת התנהלות נכונה מבחינה משפטית, בדגש על פנייה אל עורך דין פלילי הבקיא בתחום.

הייחודיות של אלימות במשפחה

עבירות אלימות בתוך המשפחה נחשבות לעבירות אלימות לכל דבר ועניין ומהוות עולם משפטי העומד בפני עצמו ובגישה מחמירה מצד הרשויות. הסיבה לכך היא שזוהי אלימות בתחום מורכב ובתוך הבית לרבו – כאשר התפיסה הרווחת שביתו של אדם הוא מבצרו, הוא המקום בו כל אדם צריך להרגיש מוגן ביותר, וכשהפגיעה מתרחשת בתוך הבית, זו הפגיעה הקשה ביותר ולמעשה כל הקווים נחצים מבחינת ביהמ"ש. לרוב המעורבים הם האנשים הקרובים ביותר לנפגע – בני משפחתו אשר פוגעים בתוך ביתו מבצרו. 

בהתאם לסעיף 382 לחוק העונשין, העונש על עבירת אלימות בתוך המשפחה יהיה כפול בהשוואה לעונש על עבירה מקבילה מחוץ לתא המשפחתי. במקרה של תקיפה, למשל, העונש במקרה של תקיפה בתוך המשפחה עלול להגיע לארבע שנות מאסר (להבדיל משנתיים כאשר העבירה אינה קשורה לתא המשפחתי).

מן העבר השני של המשוואה, יש מקרים בהם מתברר שהעונש על עבירת אלימות במשפחה הוא חמור הרבה פחות ממה שניתן היה לצפות, או ממה שמוגדר בחוק ה"יבש". כך למשל יש מקרים בהם מחליט בית המשפט להעביר את האדם הפוגע תקופת שיקום בקהילה, מה שמביא לכך שהוא אינו מורשע ולא נפתח נגדו רישום פלילי.

מה נכלל בקטגוריה של אלימות במשפחה?

החל מאלימות מילולית לרבות איומים, אלימות כלכלית, כליאת שווא ואיסור יציאה מהבית, ועד לאלימות פיזית של ממש ופגיעות מיניות. לעבריות אלימות המתרחשות בתוך המשפחה נלווים בדרך כלל גם הליכים בתחום דיני המשפחה, משכך לעיתים כדאי ורצוי שילווה את ההליך הרגיש ממילא גם עו"ד מתחום דיני המשפחה משום המורכבות והרגישות בתיקים אלו. מהצד השני לדאבון הלב לא פעם דווקא ההליך בפן המשפחתי הוא שמוביל לתלונות שווא על אלימות במשפחה, ולכן כדאי ורצוי לנהל את המערכה עם עו"ד פלילי ותיק ומנוסה בעיקר בתחום של אלימות במשפחה על רקע המורכבות בתחום והתרחישים השונים, שלמרבה הצער הפכו לשגרה בהליכי גירושין. 

אלימות במשפחה עלולה להתחלק לסוגים שונים, ביניהם:

  •   אלימות פיזית – הכוללת הרמת יד כנגד בן משפחה אחר, מכות, חבלות, השלכת חפצים וכן הלאה
  •   אלימות מילולית – צעקות רמות, קללות, מילים בעלות אופי משפיל וכן הלאה
  •   אלימות מינית – החל ממקרים של אונס ילדים, חלילה, ועד לקיום יחסי מין עם בן או בת הזוג בניגוד לרצונם. התייחסות בלתי מכובדת של הצד הראשון לאחר, בהקשר למיניות, עלולה להיות בנסיבות מסוימות אלימות
  •   אלימות כלכלית – מצב בו מונעים מהצד השני זכויות כלכליות המגיעות להם, או הופכים אותם תלויים לחלוטין בצד הראשון מבחינה פיננסית
  •   אלימות חברתית – שליטה על החיים של בן או בת הזוג, תוך מניעת האפשרות שלהם לפתח קריירה, להיפגש עם המשפחה או אנשים אחרים וכן הלאה
  •   חשוב להדגיש שממש אין צורך לחכות למקרים חמורים של אלימות בתא המשפחתי. לפעמים גם אלימות מתונה באופן יחסי, דוגמת איומים או מקרה "חד פעמי", הם סימן אזהרה שדורש פנייה לגורמים המתאימים: החל ממשרדי עורכי דין ועד לרשויות אכיפת החוק.

התנהלות נכונה בתחום

באלימות במשפחה, הנסיבות הספציפיות של המקרה משחקות תמיד תפקיד. לצד החוק והתקדימים המשפטיים, נעשית כאן במקרים רבים ירידה לפרטים הקטנים של המקרה.  כך למשל ההצגה של מקרה האלימות יכולה להיות לעיתים שקרית ותוך הצגת מצג שווא של מתלונן או מתלוננת. לעיתים מדובר בפתח למאבקים וסכסוכים משפטיים או למקרים בהם נדרש צו הגנה. הצפי הוא למאבק שעלול להיות ארוך ורב שלבי, ולשלב בתוכו גורמים נוספים.

מומלץ מאוד לפנות לעורך דין הבקיא בתחום הפלילי מוקדם ככל האפשר, על מנת לגבש אסטרטגיה מתאימה לנסיבות המקרה ולרצונות של הצד הפונה: הגשת תלונה, בקשה לצו הרחקה, גירושין, פנייה לדין הפלילי ועוד. כמובן שחשוב להיפגש עם עורך הדין על מנת להתרשם מההכשרה שלו, מהניסיון שלו ומהרגישות בה הוא מתנהל – דרישה מרכזית במקרים סבוכים כמו אלה שמאפיינים את נושא האלימות במשפחה.

עבירות אלימות במשפחה- 

עבירות אלו נחשבות לעבירות אלימות לכל דבר ועניין, והן כוללות תקיפה, תקיפה הגורמת חבלה של ממש, פציעה, חבלה חמורה, חבלה בכוונה מחמירה. על מנת ליצור הרתעה יש נטייה להחמרה בענישה על עבירות אלימות במשפחה. 

עבירות אלו נחשבות לעבירות קשות משום שהפגיעה באנשים קרובים ובילדים שחייהם קשורים הדוקות באדם הפוגע. החוק למניעת אלימות במשפחה מגדיר מיהו בן משפחה לצורך הוצאת צווי הגנה. החוק מגדיר בן משפחה- סבא, סבתא, בן זוג נשוי או ידוע בציבור, הורים של התוקף או של בן זוגו, אחים ואחיות, גיסים וגיסות ועוד. 

ההשלכות על עבירות אלימות יכולות לגרור עונשים כבדים כמו מאסר וקנסות לטובת המדינה ופיצויים לקרובן העבירה. להרשעה בעבירה מסוג זה עלול להיות השפעה גם על העתיד הרחוק, כמו הגבלת הזדמנויות תעסוקה והסדרי משמורת ילדים. 

ייחוד נוסף לעניין עבירות אלימות במשפחה הוא הפן השיקומי. הוא מתייחס לנכונות של הנאשם להחזיר את שלום הבית. במצב שבו הנאשם מביע חרטה על מעשיו ומבקש מבית המשפט להקל בעונשו זה הזמן  שבו הסנגור יכול להשפיע על ההחלטה של בית המשפט באמצעות הצגת הנאשם בפני בית המשפט באור חיובי המדגיש את אורח חייו הנורמטיבי ועברו הנקי, ומנגד את ההשלכות הקשות על הטלת עונש המאסר. 

צרו קשר
אנחנו כאן בשבילכם

אני עומד לרשותכם 7 ימים בשבוע, 24 שעות ביממה. אשמח לענות על כל שאלה, לתמוך, ללוות ולהסיר מכם טרדות ודאגות. אעשה את כל הדרוש על מנת לעמוד בציפיותיכם, ובטוחני כי נבצע את הליווי והייצוג ברמה הגבוהה ביותר, לשביעות רצונכם. הינכם בידיים טובות ומקצועיות! השאירו פרטים ואחזור בהקדם.