בלוג

הזנחת שמירה על כלי ירייה

בכוחם של כלי ירייה לגרום לפגיעה ממשית באדם ואף לגרום למוות, ולכן הם נחשבים כסיכון גדול ודורשים רישיון והגבלות על החזקה ושימוש בהם. בישראל, בכדי להחזיק כלי ירייה ולהשתמש בו, על האדם לקבל רישיון מהמדינה. המוסד המאפשר ומנהל את תהליך אישור הרישיון הוא משרד הפנים.

רישיון מתאים

מוסכם כי אדם המעוניין להחזיק כלי ירייה, או להשתמש בו, חייב לקבל רישיון ממשרד הפנים ולהפעיל אותו בהתאם להגבלות והתקנות הנקבעות. הפרת החוק עשויה להוביל לעונשים פליליים קשים. על כן, חשוב לפנות למשרד הפנים ולעמוד בדרישותיו על מנת לקבל רישיון תקף להחזקת ושימוש בכלי ירייה.

מה הוא כלי ירייה?

כלי ירייה הוא מונח שאינו מוגדר באופן מדויק ומפורש בחוק העונשין בישראל. אף על פי כן, ניתן להבין מהתקנות וההגדרות הנוספות שבחוק, כמו גם מההגיון המשפטי, מהי הכוונה במונח "כלי ירייה".

הכוונה במונח "כלי ירייה" היא לאמצעי הלחימה המוכר שמשגר מתוכו קליעים (כדורים) בעת הפעלתו, בעודו מכוון לעצם אחר וכו'. 

אקדחים ורובים הם דוגמאות לכלי ירייה, וזאת בעוד שכלים גדולים יותר כמו תותחים נחשבים לנשק כבד. כמו כן, כלים קטנים וחלשים כמו אקדחי צעצוע אינם נכנסים לקטגוריה של כלי ירייה במובן המשמעותי יותר, משום שמטרתם ויכולתם לגרום נזק פיזי או פגיעה הינה נמוכה.

משמעותו של רישיון

יש שיגידו כי הרישיון הכרחי כדי לשמור על שליטה ובקרה בשימוש בכלי ירייה.

הרישיון מהווה גם דרך לסנן אנשים שאינם ראויים להחזיק כלי ירייה עקב עברם הפלילי או כל סיבה אחרת. הוא מחייב את הבעלים של כלי הירייה לעמוד בתקנות ובהגבלות הנקבעות לרישוי, ונותן מענה למקרים שבהם נראה כי החזקת רישיון יכולה להיות מסוכנת.

חשוב להדגיש את חשיבותה של שמירה ופיקוח הולמת על כלי הירייה ואחסון בצורה מאובטחת כדי למנוע גישה שך אנשים לא מורשים לכלי ירייה.

סעיף 339

סעיף 339 לחוק העונשין בישראל, תשל"ז-1977, הנמצא תחת סימן ד': סיכון החיים והבריאות, מתייחס לאיסור הזנחת השמירה על כלי יריה וחומרים מסוכנים. כמפורט בסעיף, מי שמזניח כלי יריה, כלומר, אדם שמחזיק בכלי יריה ולא מקיים את החובות הקבועות בחוק לשמירה על הכלי, כלומר משאיר אותם במקום שבו אדם אחר יכול להשיגם בקלות ובצורה בלתי חוקית… במקרה זה מדובר על ענישה של מאסר של עד שנה.

הסעיף מתייחס גם לאדם שמחזיק בכלי יריה, ואין בנמצא ערובה מספקת לכך שהוא מחזיק בהם תחת הסטנדרטים החוקיים המקובלים. לדוגמה, אם אדם עוזב את כלי היריה שלו באופן שאינו מאובטח ואינו תחת שמירה כראוי, והם מתחילים להיות ברשות אדם אחר שאינו מורשה להחזיקם, ניתן להחשיב זאת כהזנחת שמירה על כלי יריה.

לפיכך, חשוב להבין כי מחזיקי כלי יריה מתבקשים להשקיע זמן ומאמץ לשמירה תקינה ואחראית על הכלים, ולהימנע מהזנחת השמירה עליהם. לשם דוגמה, כאשר אדם נועל באחריות את כלי היריה שלו בכספת מאובטחת ניתן לטעון כי הוא נקט באמצעי זהירות סבירים למניעת הסיכון. במקרה זה, ייתכן כי הדבר לא ייחשב כעבירת הזנחת שמירה.

הסעיף קובע את האיסור על הזנחת השמירה במצבים בהם יתכן סיכון מיוחד לסיבוכים או סכנות לחיים ובריאות ציבור. אם אדם מאבטח את כלי היריה שלו בצורה תקינה ובאמצעות אמצעים סבירים למניעת הגישה להם על ידי אחרים, ובעצם התרחש גניבה או חדירה לאותם אמצעים הסבירים, ניתן להגיד כי לא מדובר בהזנחת שמירה על כלי יריה, ואין על האדם אחריות על פעולות של אחרים שמשתמשים בכלי יריה שנגנבו.

אין באמור לשמש כייעוץ משפטי שכן כל מקרה נבחן לגופו. אתם או יקירכם הסתבך עם החוק?

היוועצות עם עורך דין פלילי מנוסה בשלב מקדמי יכולה לעשות את ההבדל בין חקירה "רגילה" שבסופה התיק ייסגר בלא כלום, ובין "הפללה עצמית" שתוביל למעצר במקרה הטוב, ובמקרה החמור יותר – לכתב אישום. אם גם אתם אדונים לגורלכם – פנו אלינו עכשיו או השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם האפשרי. נשמח ללוותכם, לייצג להכווין ולפתור את הסוגייה המשפטית על הצד הטוב ביותר. בטוחני כי נבצע את הליווי והייצוג ברמה הגבוהה ביותר, ולשביעות רצונכם.

הנה הטלפון הישיר שלי:050-7719770 , התקשרו עכשיו ללא דיחוי, או שילחו הודעה בכל שעה: WhatsApp, אנו כאן בשבילכם. 

ראו עוד: אודות המשרד | שירותי המשרד | ההליך הפלילי | משרדנו בתקשורת | שאלות ותשובות | בלוג פלילי | המלצות | צור קשר  

צרו קשר
אנחנו כאן בשבילכם

אני עומד לרשותכם 7 ימים בשבוע, 24 שעות ביממה. אשמח לענות על כל שאלה, לתמוך, ללוות ולהסיר מכם טרדות ודאגות. אעשה את כל הדרוש על מנת לעמוד בציפיותיכם, ובטוחני כי נבצע את הליווי והייצוג ברמה הגבוהה ביותר, לשביעות רצונכם. הינכם בידיים טובות ומקצועיות! השאירו פרטים ואחזור בהקדם.