בלוג

גרימת שריפה ברשלנות

חוק העונשין מבחין בין הבערת אש במזיד ברכושו של אחר (עבירה מסוג פשע) ובין הבערת אש ברשלנות (עבירה מסוג עוון). חשוב להבין שיש הבדל בין הבערת אש ברכושו של אחר לבין הבערת אש ברשלנות. מסיבה זאת, הענישה יכולה להשתנות פר המקרה והנסיבות.

שריפה במזיד של ביתו של אחר

הצתה במשמעותה המשפטית היא פעולה שבה מתבצעת שריפה במזיד של ביתו של אחר, עם כוונה לגרום נזק ולפגוע ברכושו. הצתה במזיד מהווה סכנה לכל אחד, ולכן חשוב להתייחס לה ברצינות לטובת הקהילה והחברה כולה. אפשר להבחין בין הצתה שבה מתבצעת שריפה נרחבת וגורמת נזק רב, לבין שריפה פחותה וללא נזק משמעותי. 

משכן הוא נכס מיושב ששייך לאדם אחר. פעולה שבה אדם מבעיר אש בבית שבו הוא מתגורר, על מנת להונות את חברת הביטוח, או מטרה אחרת, לא נחשבת לעבירת הצתה במשמעות המשפטית. הפעולה הזו עשויה להיחשב לעבירה אחרת, כגון הונאה או פשע נגד הרכוש. 

15 עד 20 שנות מאסר על עבירת הצתה

עבירת הצתה היא עבירה פלילית, והיא מתקיימת כאשר אדם מבצע הצתה במזיד במטרה לפגוע במבנים, באנשים, באתרי טבע ובצמחייה. החוק מבחין בין הבערת אש במזיד ברכושו של אחר, שהיא עבירה מסוג פשע, לבין הבערת אש ברשלנות שהיא עבירה מסוג עוון ונחשבת לקלה יותר. ההבדל בין העבירות נמדד בעיקר על פי היעד המיוחד של ההצתה והסיכון הנגרם על ידי הפעולה.

כאשר ההצתה מתבצעת במטרה לפגוע בנכס של המדינה, בנכס המשמש את הציבור, באתרי טבע, בצמחיה או בבטחת דרי הסביבה, או במטרה לפגוע בבני אדם, אזי מדובר בעבירת הצתה פלילית במישור המשמעותי ביותר, והעונש הקבוע על פי החוק הוא מאסר עד 20 שנה. מצד שני, אם ההצתה התבצעה ברשלנות, כלומר על אף הסיכון ההצתה עצמה לא פגעה בנכסים או באנשים, אזי מדובר בעבירה קלה יותר במישור המשמעותי, והעונש הקבוע על פי החוק הוא מאסר עד שלוש שנים.

עבירת הצתה נחשבת לעבירה חמורה עקב פוטנציאל הנזק הגבוה הקיים בה. במקרים של הצתה, קיימת אי-וודאות מוחלטת לכיוון התפשטות האש ולגבי עוצמתה. הפעולה יכולה לגרום לנזקים גדולים, הרס, אובדן רכוש, חשיפת אנשים לסכנות, פגיעה ברכוש ציבורי ועוד. נזקים אלו יכולים להתרחש גם אם הכוונה הייתה להבעיר רק רכוש מסוים.

לכן, גם אם המצית התכוון להבעיר רק רכוש ספציפי, עבירת הצתה עדיין תחשב לעבירה חמורה בשל הפוטנציאל הגבוה לגרימת נזקים חמורים והסיכון הנובע מפעולה זו. יש שיגידו כי העונשין שקשורים לעבירת הצתה מתבססים על כך שהמעשה מהווה איום וסיכון גדול לחיים ורכוש של אחרים, ולכן יגידו גם כי חובת המשטרה והמערכת המשפטית היא להתייחס אל העבירה ברצינות. 

סעיף 448 לחוק העונשין את העונשין לעבירת הצתה במצבים שונים:

1. עבירת הצתה בכוונה להבעיר ברכוש אחר – עונש עד 15 שנות מאסר.

2. עבירת הצתה במטרה לפגוע בנכסי מדינה, במבנים ציבוריים, באתרי טבע, בצמחייה או בביטחונם של תושבי הסביבה, או מתוך כוונה לפגוע בבני אדם – עונש עד 20 שנות מאסר.

3 שנות מאסר על הבערת אש ברשלנות

עבירת הצתה או הבערת אש ברשלנות היא עבירה פלילית נפרדת מעבירת הצתה במזיד ברכוש של אחר. במעמדים כאלה, לא יואשם בעבירת הצתה והעונש המקביל לה, אך עשוי להיענש על עבירת הצתה ברשלנות, שהיא עבירה קלה יותר.

מאחר והצתה היא עבירה תלויה בתוצאותיה, האירוע החשוב ביותר הוא ההבערה והנזק שנגרם בעקבותיה. אם אדם מעלה באש את רכושו הפרטי ברשלנות, כגון הדלקת מנגל ביער או בשמורת טבע, ואין לו כוונה תחילה לגרום לשריפה, אזי שזה ייחשב לביצוע עבירת הבערת אש ברשלנות.

כמובן, גם עבירת הבערת אש ברשלנות נחשבת לעבירה פלילית, ועל פי חוק העונשין, העונש הצפוי עבור עבירה זו הוא עד שלוש שנות מאסר וקנס כספי בגין הנזק שנגרם.

עם זאת, חשוב לציין שכל מקרה נחשב בנפרד ומוסכם על ידי בית המשפט בהתאם לנסיבותיו והתוצאות שנגרמו מהפעולה.

אין באמור לשמש כייעוץ משפטי שכן כל מקרה נבחן לגופו. אתם או יקירכם הסתבך עם החוק?

היוועצות עם עורך דין פלילי מנוסה בשלב מקדמי יכולה לעשות את ההבדל בין חקירה "רגילה" שבסופה התיק ייסגר בלא כלום, ובין "הפללה עצמית" שתוביל למעצר במקרה הטוב, ובמקרה החמור יותר – לכתב אישום. אם גם אתם אדונים לגורלכם – פנו אלינו עכשיו או השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם האפשרי. נשמח ללוותכם, לייצג להכווין ולפתור את הסוגייה המשפטית על הצד הטוב ביותר. בטוחני כי נבצע את הליווי והייצוג ברמה הגבוהה ביותר, ולשביעות רצונכם.

הנה הטלפון הישיר שלי:050-7719770 , התקשרו עכשיו ללא דיחוי, או שילחו הודעה בכל שעה: WhatsApp, אנו כאן בשבילכם. 

ראו עוד: אודות המשרד | שירותי המשרד | ההליך הפלילי | משרדנו בתקשורת | שאלות ותשובות | בלוג פלילי | המלצות | צור קשר  

צרו קשר
אנחנו כאן בשבילכם

אני עומד לרשותכם 7 ימים בשבוע, 24 שעות ביממה. אשמח לענות על כל שאלה, לתמוך, ללוות ולהסיר מכם טרדות ודאגות. אעשה את כל הדרוש על מנת לעמוד בציפיותיכם, ובטוחני כי נבצע את הליווי והייצוג ברמה הגבוהה ביותר, לשביעות רצונכם. הינכם בידיים טובות ומקצועיות! השאירו פרטים ואחזור בהקדם.