בלוג

עורך דין פלילי שחרור ממעצר קטין

על פי החוק במדינת ישראל, גיל האחריות הפלילית הינו 12 ולכן כאשר ילדים ובני נוער שגילם בין 12 ל – 18, מבצעים עבירות פליליות, נפתחים כנגדם הליכים פליליים. פעמים רבות, במסגרת ההליכים הללו, נדרש גם מעצר קטין.

עם זאת, הדין הפלילי בישראל מתייחס לקטינים באופן סלחני מכפי שנהוג בטיפול בעבריינים בגירים, וחשוב להכיר את הסייגים בנושא האכיפה והענישה לקטינים. במאמר זה נסביר על ההבדל בין עבריינות בגירים לעבריינות נוער בראי החוק בישראל, מהן הנסיבות שמאפשרות שחרור קטין ממעצר וכיצד עורך דין פלילי שחרור ממעצר, המתמחה בייצוג קטינים יכול לסייע.

על ההבדל בין עבריינות בגירים לעבריינות נוער בראי החוק בישראל

הגישה שנוקט הדין הפלילי בישראל כלפי עבריינות בקרב ילדים ובני נוער, היא כאמור, גישה סלחנית ביחס לזו הנהוגה כלפי בגירים שביצעו עבירות על החוק. זאת מאחר והמחוקק בישראל, ראה לנגד עיניו את פוטנציאל השיקום של קטינים שהתדרדרו לפשיעה, ואת חשיבותו של המאמץ להשיבם לדרך הישר, כדי שיוכלו להפוך בבוא העת לאזרחים מן השורה ולהפוך לחלק אינטגרלי מהחברה.

כיצד באה לידי ביטוי הגישה המשקמת בנושא המעצרים בקטינים?

הגישה השיקומית בכל הנוגע לטיפול בעבריינים מתחת לגיל 18, ניכרת גם כאשר הם מגיעים למעצר בעקבות עבירה פלילית שלכאורה ביצעו. קטינים זוכים כאמור לטיפול עדין וזהיר יותר במידה והובלו למעצר, גם מפאת גילם הפיזי, וגם מפאת פוטנציאל הנזק הנפשי שהם עלולים לספוג כתוצאה מן ההליך הפלילי.

מתי מתאפשר שחרור מוקדם של קטין ממעצר?

התקנות שנועדו להסדיר את אופן הטיפול בקטינים הנכנסים למעצר, נקרא "חוק הנוער (שפיטה, ענישה, ודרכי טיפול), תשל"א – 1971". במסגרת חקיקה זו, נקבעה סדרה של הנחיות שתכליתן לספק לקטין הגנה מיוחדת בעת מעצרו.

עם זאת, במקרים מסוימים, קורה כי רשויות האכיפה אינן פועלות בהתאם לדין בהקשר למעצר הקטין, וכתוצאה מכך – עלולות להיפגע זכויותיו. כאשר קיים חשד לכך כי הקטין לא טופל בידי המשטרה באופן מידתי וכמתחייב על פי חוק הנוער, ישנו מקום לבחון אפשרות לשחרור מוקדם של הקטין ממעצרו.

על חשיבות הפניה לעורך דין פלילי שחרור ממעצר לטובת שחרור קטין ממעצר

כאשר קטין חשוד בביצוע עבירה פלילית, וכתוצאה מכך נעצר על ידי המשטרה, הפניה לקבלת ייעוץ משפטי מיידי מול עורך דין פלילי בעל התמחות בתיקי עבריינות נוער, היא חשובה מאין כמוה.

חשוב לדעת כי הזכות להתייעץ עם עורך דין פלילי, הינה זכות בסיסית השמורה לכל קטין המצוי בהליכים פליליים, וניתן לנצלה כבר משלב המעצר, ובכל תרחיש שבו מוגבלת חירותו של הקטין בעקבות חשד למעורבות בפלילים.

על מנת להבטיח כי הנער או הנערה שנעצרו ובוודאי נתונים במצוקה קשה עקב מצבם, ישוחררו בהקדם ממעצרם ולא יסבכו את עצמם יתר על המידה – חשוב לערב עורך דין קטינים מיומן בשלב כמה שיותר מוקדם.

צרו קשר
אנחנו כאן בשבילכם

אני עומד לרשותכם 7 ימים בשבוע, 24 שעות ביממה. אשמח לענות על כל שאלה, לתמוך, ללוות ולהסיר מכם טרדות ודאגות. אעשה את כל הדרוש על מנת לעמוד בציפיותיכם, ובטוחני כי נבצע את הליווי והייצוג ברמה הגבוהה ביותר, לשביעות רצונכם. הינכם בידיים טובות ומקצועיות! השאירו פרטים ואחזור בהקדם.