בלוג

המתת תינוק

מדובר על  מעשה יחסית נדיר שמתרחש במצבים קיצוניים ומיוחדים, בהם אישה גורמת למות התינוק החי שילדה כשהיא שרויה במצב של ערעור שיקול הדעת מאחר וטרם החלימה לגמרי מתוצאות הלידה או מתוצאות ההנקה לאחר הלידה.

בדיקת נסיבות המקרה

מוקד הדיון במקרה כולו עוסק בהתייחסות המשטרה ובתי המשפט לנאשמת שביצעה את המעשה. במקרים של עבירת המתת תינוק, בתי המשפט מתחילים בבדיקה של מצב הנפשי של האישה בזמן המעשה והאירועים הנלווים ללידה, ואם היא שרויה בערעור שיקול הדעת.

אם מוכח שהאישה לא הייתה במודעות מספקת על מנת לשלוט בפעולותיה, לפחות מנקודת המבט של בית המשפט, יכול להיות כי יבחר בית המשפט להתייחס לנסיבות מקרה באופן חומל ורחום. 

בחוק העונשין בישראל, עבירות המתה כמו רצח והריגה נחשבות כעבירות חמורות, שכן הן פוגעות בסמכותו של האדם לחיות. החוק מתייחס בחומרה לעבירות המתה וקובע עונשים קשים.

בחוק העונשין, על מנת שאדם יורשע בעבירת רצח, יש להוכיח שיש בידו היסוד הנפשי לביצוע המעשה וכי תוצאת המעשה היא הריגת אדם. במקרה של אישה שהמיתה את תינוקה, בתי המשפט יחקרו את המצב הנפשי שלה בזמן המעשה, וכמו כן יתבקשו הוכחות לגבי הכוונה שלה לבצע את המעשה.

אם יתברר כי האישה הייתה במצב של ערעור שיקול הדעת בגלל חוויית הלידה וההנקה, יתכן כי זה ישפיע לטובה וישפיע באופן חומל ורחום על תהליך ההחלטה של בתי המשפט בקשר לעונש ולהרשעה.

יש ששואלים, האם חלים על תינוק שיצא עתה מרחם אימו זכויות וחוקים. אזי שהתשובה היא כן. על פי חוק העונשין, משעה שיצא הולד מבטן אימו נחשב הוא לאדם לכל עניין, גם אם עדיין לא נשם ולא נכרת חבל טבורו. זאת אומרת שהוולד החי יכול להיחשב כאדם בעל זכויות וחובות בהתאם לחוק.

יש לפנות לעו"ד מנוסה שיכול לספק ייעוץ משפטי בהתאם למקרה הספציפי ולהציע את המענה המתאים ביותר לשאלות.

סעיף 303(א)

על פי סעיף 303(א) לחוק העונשין בישראל, אישה שגרמה במזיד למות תינוקה שלא מלאו לו שנים-עשר חודשים, במעשה או במחדל, תורשע בעבירה ותהיה נידונת למאסר חמש שנים. החוק מציין כי בכדי להחיל את העונש הזה, יש להוכיח שהאישה בשעת המעשה או המחדל הייתה במצב של ערעור שיקול הדעת, כלומר שהיא לא החלימה לגמרי מתוצאות הלידה או ההנקה לאחר הלידה.

כאשר ניתן להוכיח כי חוויית הלידה או ההנקה השפיעו על יסודה הנפשי של האישה והיא הייתה במצב של ערעור שיקול הדעת, זה עשוי להשפיע על העונש ולהפוך את העבירה לגזירת דין של רצח או הריגה, ולא לעבירת המתת תינוק.

סעיף 303(ב) בחוק העונשין מציין שהוא אינו בא לגרוע מסמכות בית המשפט להרשיע אדם שהואשם ברצח של ילד שלא מלאו לו שנים-עשר חודשים בעבירה של הריגה. כמו כן, הסעיף אינו בא לגרוע מהסמכות לקבוע שאותו אדם אינו נושא באחריות פלילית בשל אי-שפיותו או ליקוי בכשרו השכלי.

סעיף 19

סעיף 19 בחוק העונשין מגדיר כי על מנת להרשיע אדם בעבירה פלילית, יש להוכיח כי יש לו כוונה לבצע את העבירה. אם יוכח כי אדם פעל בלי כוונה, ויש בו אי-שפיות או ליקוי בכשרו השכלי, אזי הוא לא נחשב לנושא אחריות פלילית.

לפיכך, בהתאם לסעיף 303(ב), אם ניתן להוכיח כי האישה שהמיתה את תינוקה שלא מלאו לו שנים-עשר חודשים הייתה במצב של ערעור שיקול הדעת, מסמך זה אינו מונע מבית המשפט להרשיע אותה בעבירה של רצח או הריגה ולהחליט בהתאם למקרה ולראיות הקיימות בו.

אין באמור לשמש כייעוץ משפטי שכן כל מקרה נבחן לגופו. אתם או יקירכם הסתבך עם החוק?

היוועצות עם עורך דין פלילי מנוסה בשלב מקדמי יכולה לעשות את ההבדל בין חקירה "רגילה" שבסופה התיק ייסגר בלא כלום, ובין "הפללה עצמית" שתוביל למעצר במקרה הטוב, ובמקרה החמור יותר – לכתב אישום. אם גם אתם אדונים לגורלכם – פנו אלינו עכשיו או השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם האפשרי. נשמח ללוותכם, לייצג להכווין ולפתור את הסוגייה המשפטית על הצד הטוב ביותר. בטוחני כי נבצע את הליווי והייצוג ברמה הגבוהה ביותר, ולשביעות רצונכם.

הנה הטלפון הישיר שלי:050-7719770 , התקשרו עכשיו ללא דיחוי, או שילחו הודעה בכל שעה: WhatsApp, אנו כאן בשבילכם. 

ראו עוד: אודות המשרד | שירותי המשרד | ההליך הפלילי | משרדנו בתקשורת | שאלות ותשובות | בלוג פלילי | המלצות | צור קשר  

צרו קשר
אנחנו כאן בשבילכם

אני עומד לרשותכם 7 ימים בשבוע, 24 שעות ביממה. אשמח לענות על כל שאלה, לתמוך, ללוות ולהסיר מכם טרדות ודאגות. אעשה את כל הדרוש על מנת לעמוד בציפיותיכם, ובטוחני כי נבצע את הליווי והייצוג ברמה הגבוהה ביותר, לשביעות רצונכם. הינכם בידיים טובות ומקצועיות! השאירו פרטים ואחזור בהקדם.