בלוג

ירי מנשק חם

יש שיגידו כי ההגנה על אזרחי המדינה והרצון בשלום הציבור הן מטרות מרכזיות של רשויות החוק במדינת ישראל. כחלק מהמאמצים להגן על הציבור, קיים חוק העונשין וחקיקה נוספת שמגדירה פעילויות מסוכנות שאסורות על פי החוק, בניהן גם ירי בנשק חם באזורי מגורים.

האיסור על שימוש בנשק חם

השימוש בנשק חם באזורי מגורים יכול להיות מאוד מסוכן ולסכן את שלום הציבור. במיוחד, כשהשימוש בנשק חם נעשה באופן לא חוקי בפני אנשים תמימים וחפים מפשע. תקשורת ומחאה ציבורית רחבה כנגד השימוש הבלתי חוקי בנשק חם באזורי מגורים הובילו לדרישות להחרמת כלי נשק לא חוקיים.

יש שיגידו כי כאשר מתחשבים בפוטנציאל הקטלני והמסוכן בהחזקה ובשימוש לא חוקי בנשק, ניתן לראות לדעתם, את החשיבות הרבה של המעורבות המשטרתית והמשפטית בעניינים כאלו ובהחמרת הענישה על פעילויות מסוכנות באמצעות כלי נשק באזורי מגורים.

העונש על ירי באזור מגורים

סעיף 340א לחוק העונשין בישראל קובע את העונשים על ירי בנשק חם שלא כדין. לפי ההוראות בסעיף, העונש לירי בנשק חם שלא כדין הוא מאסר של שנתיים. אם הירי בנשק חם נעשה במקום אסור כגון במקומות מגורים ומקומות נוספים העלולים לסכן חיי אדם, העונש הוא מאסר של חמישה שנים.

האיסור על ירי בנשק חם במקומות מגורים ואילו נוספים מיוחס לסכנה הכרוכה בכך ולהגנה על אזרחי המדינה מנזקים פוטנציאליים לשלום הציבור ובטחון הציבור. 

במקרים של רכישה והחזקת נשק שלא כדין, ניתן למצוא בדרך כלל עבירות נוספות הקשורות לנשק והמתרחשות במקביל כגון נשיאת נשק ללא רישיון, חבלה בכוונה מחמירה, היזק בזדון לרכוש, גרימת מוות ברשלנות, עבירת הריגה ואף ניסיון לרצח.

מקרים בהם נעשה שימוש בנשק חם

ירי בנשק חם באזור מגורים שמתבצע במצבים שאינם מקובלים על פי החוק וההוראות, נחשב לירי שלא כדין. לאור חומרת עבירות הנשק והסכנות שבהחזקת נשק בלתי חוקי, הוראות הפתיחה באש של אזרחים מתייחסות למצבים בהם נשקפת סכנה מידית וממשית לחייו של האזרח או לחיי זולתו. זאת במטרה להגן על אזרחי המדינה מפני סכנות ומכלל ירי לא ראוי.

תפקיד ההגנה על אזרחי ישראל נמסר בראש ובראשונה לרשויות האכיפה והביטחון, וזאת במטרה להבטיח את בטיחותם ולמנוע סכנות לאזרחי המדינה. החוק וההוראות הקיימות במדינת ישראל מגבילים את השימוש בנשק חם ומגדירים מקרים מסוימים בהם מותר להשתמש בנשק לצורך הגנה עצמית במקרים של סכנה מידית וממשית לחיי האדם.

סעיף 34י1 לחוק העונשין

ירי שאינו מוצדק עלול לגרום לסכנה. על כן, חשוב להימנע מהשימוש בנשק למען עיסוק פרטי אלא רק במקרים של סכנה חמורה ובמקרים בהם אין ברירה אחרת להגן על חיי אדם.

סעיף 34י1 לחוק העונשין, המכונה גם "חוק שי דרומי" על שם החקלאי (השם "חוק דרומי" מקורו בפרשת שי דרומי, באשר לפריצה לביתו של שי דרומי. פרשת דרומי גרמה לדיון רב בציבור בישראל לגבי חקלאים ואזרחים חיילים שביקשו להתמודד עם פריצות וסכנות במקומות מגורים. 

קבע תנאים מסוימים בהם ניתן לעשות שימוש בנשק במקרים של הגנה עצמית מסוימת. הסעיף מתיר לאדם להשתמש בנשק להגנה עצמית במקרים בהם מתעורר צורך מידי להדוף אדם שמתפרץ או נכנס לבית המגורים שלו או של אחר. 

הוראה זו לא תחול אם השימוש בנשק היה לא סביר בנסיבות העניין לשם הדיפת המתפרץ, או אם התנהגות קורבן הפריצה הייתה פסולה והביאה להתפרצות המקרה באופן שהקורבן יכול היה לצפות מראש את התפתחותם של האירועים.

אין באמור לשמש כייעוץ משפטי שכן כל מקרה נבחן לגופו. אתם או יקירכם הסתבך עם החוק?

היוועצות עם עורך דין פלילי מנוסה בשלב מקדמי יכולה לעשות את ההבדל בין חקירה "רגילה" שבסופה התיק ייסגר בלא כלום, ובין "הפללה עצמית" שתוביל למעצר במקרה הטוב, ובמקרה החמור יותר – לכתב אישום. אם גם אתם אדונים לגורלכם – פנו אלינו עכשיו או השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם האפשרי. נשמח ללוותכם, לייצג להכווין ולפתור את הסוגייה המשפטית על הצד הטוב ביותר. בטוחני כי נבצע את הליווי והייצוג ברמה הגבוהה ביותר, ולשביעות רצונכם.

הנה הטלפון הישיר שלי:050-7719770 , התקשרו עכשיו ללא דיחוי, או שילחו הודעה בכל שעה: WhatsApp, אנו כאן בשבילכם. 

ראו עוד: אודות המשרד | שירותי המשרד | ההליך הפלילי | משרדנו בתקשורת | שאלות ותשובות | בלוג פלילי | המלצות | צור קשר  

צרו קשר
אנחנו כאן בשבילכם

אני עומד לרשותכם 7 ימים בשבוע, 24 שעות ביממה. אשמח לענות על כל שאלה, לתמוך, ללוות ולהסיר מכם טרדות ודאגות. אעשה את כל הדרוש על מנת לעמוד בציפיותיכם, ובטוחני כי נבצע את הליווי והייצוג ברמה הגבוהה ביותר, לשביעות רצונכם. הינכם בידיים טובות ומקצועיות! השאירו פרטים ואחזור בהקדם.